tisdag 6 november 2012

Varför investera?

Det finns många anledningar till varför man ska investera och bygga en stark portfölj med olika typer av investeringar. En del gör det för att trygga sin pension. Många som går i pension idag blir överraskade över hur låg pensionen blir och inte motsvarar de förväntningar man har efter att ha jobbat ett helt liv. Andra vill få ihop tillräckligt med pengar för att kunna pensionera sig tidigare än den "vanliga" pensionsåldern, vilket inte låter helt fel :)

För min egen del handlar det mest om frihet och oberoende. Jag vill öka mina möjligheter att kunna bestämma över min egen tid och även ha en större valfrihet. Med en stark portfölj av investeringar med en bra direktavkastning får jag en större ekonomisk frihet i min vardag. Men framförallt minskar också mitt beroende genom att jag inte enbart har en enda inkomstkälla, nämligen mitt jobb. Jag tror många känner igen sig i att de inte alltid trivs på sin arbetsplats eller i den tjänst de har, men de kan helt enkelt inte sluta för att alla behöver vi inkomst. Om du endast har inkomst från en anställning så blir det väldigt svårt att ändra situationen, åtminstone tar det längre tid. För mig är detta jätteviktigt, jobbet är en stor del av vår vardag och vi spenderar mycket tid där. Vi säljer helt enkelt det mest värdefulla vi kan ge någon, vår tid...

Visst är det förknippat med risker att investera, ta som exempel aktier, de går upp och de går ner, ibland på grund av händelser som är oförutsägbara eller till synes oförklarliga. Men jag menar att det är en ännu större risk att vara beroende av bara en inkomst. Det går självklart också att lägga sig på olika risknivåer när man investerar och jag kommer att gå in mer på hur jag tänker och resonerar kring min portfölj. Jag kommer också ta upp litteratur och personer som har inspirerat mig till att investera och den strategi jag använder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar